top of page

Mi a Hatha jóga?



Ez az egyik jól ismert jógairányzat, mely elnevezése a “ha” és “tha” szavakból áll, és ezoterikus jelentéssel bír: a “ha” szó Napot jelent, a “tha” pedig Holdat. A Hatha jóga kiegyensúlyozza a Nap és Hold jellegű (aktív és passzív, soláris és lunáris, prána és apána) energiákat a szervezetben.


A Hatha jóga ászanáit (gyakorlatait) mérsékelt ütemben, lépésről lépésre sajátítják el a tanulók. Az órák felépítése eltérő lehet hiszen függ az oktató stílusától, az óra céljától, de a legtöbb esetben tartalmazzák a különböző légzéstechnikákat (pránájáma), relaxációt, meditációt, esetleg mantrázást (közös rövid éneklés). Az órák jellege statikus, az ászanákat hosszabb ideig tartják ki a tanulók. A Hatha jóga gyakorlás ideális teljesen kezdők számára, de az ászanák a magasabb gyakorlottsági szinten álló tanítványok által is könnyen tanulható.


A hatha jóga a Hatha jóga lámpása (Hatha jóga pradípiká) leírásában

A Hatha jóga pradípiká a15. században keletkezett mű. Szerzője egy Szvátmárama nevű bölcs jógi volt, aki a tanítást egészen Síva Istenhez (a hindu Szentháromság tagja) vezeti vissza. Minden más műnél jobban taglalja a hatha jóga módszereit. A könyvet olvasva nyilvánvalóvá válik, miért tévednek, akik azt gondolják, a hatha jóga a test jógája csupán.

A szöveg sokszor nehezen érthető, rejtélyes, jelképekkel teli. Mindig élő tanító – tanítvány kapcsolat (guru – sisja parampará) szükséges az írott tanítás megértéséhez. A szöveg tömör összefoglaló, amit a magasabb tudatossággal bíró tanító kifejt és értelmez a tanítvány számára.

A Hatha jóga pradípiká 15 ászanáról (gyakorlatról) ír, és azok hatásairól röviden. Mégis manapság azt tapasztalhatjuk, hogy csupán egyetlen 60 perces jógaórán esetenként több, mint harminc ászanát gyakorlunk. Hogy miért van ez?

Hatha jóga a mai korban

Korunkban már annyira felgyorsult a világ, hogy igencsak nehéz "lekötni" az elmét és a figyelmet a gyakorlókban. Bizonyosan észre vennénk, hogy unalmas és fárasztó egy ászanát néhány másodpercnél tovább kitartani. De nem csak a folyton unatkozó elmével van probléma, hanem azzal is, hogy a mai emberek teste nem alkalmas a hosszú ászana-kitartásokra. Az "ülő életmód", a kevés mozgás miatt számtalan mozgásszervi betegséggel kell megküzdeni. Így a legtöbb jógaoktató célravezetőbbnek látja azt, ha rövidebb ideig, de többféle gyakorlatot végeztet a jógaórán. A siker kulcsa a fokozatosság elve.

Ahhoz, hogy elérjük a testi egészséget és a szellemi jóllétet a jóga segítségével, bizony komoly erőfeszítéseket kell tennünk. Tapasztalataim szerint nem ritka, hogy sokszor le kell győzni az elme követeléseit, mielőtt rávesszük magunkat a napi gyakorlásra. Ilyenkor a legjobb, ha a hosszú távú célokba kapaszkodunk, mégpedig abba, hogy "Az egészségemért és a jóllétemért leküzdöm az akadályokat!"

A YogArena oldalon található Hatha jóga videók stílusában is tapasztalhatsz eltéréseket, hiszen különbség van a kezdők és haladók számára készített videókban, illetve az órák intenzitásában, és az óra céljában. Egy videóra akár többször is jógázhatsz, egészen addig, amíg egy következő szintre tudsz lépni. Kövesd a fokozatosság elvét, egyáltalán nem baj, ha nem tudsz elsőre elvégezni egy gyakorlatot, legközelebb jobban fog menni. Légy türelmes és megértő a testeddel! Az a legfontosabb, hogy érezd jól magad gyakorlás közben, és mosolyogj sokat! :-)

Jó gyakorlást kívánok Neked! Várlak szeretettel a jógamatracon!

Olasz Szilvia, vaisnava jógamester

2023.11.29.

Comments


bottom of page