top of page

Napüdvözlet

A Nap a transzcendentális és spirituális igazság szimbóluma. Bevilágítja a lelki életünk útját, amely a lélek szabadulásához, életünk végső céljához vezet.

A Surya-Namaskára (szúrja-namaszkáma) szanszkrit szó, Napüdvözletet jelent. Egy olyan gyakorlatsor és módszer, amely egyesíti a jóga fontosabb elemeit.

Vannak olyan jógairányzatok ahol több, vagy kevesebb ászanából áll a Napüdvözlet, tehát sokféle Napüdvözlet találkozhatsz.


Egy sorozatban a gyakorlatok (ászanák) egymást követik és ugyanabban a sorrendben ismétlődnek. A "12 lépéses" Napüdvözlet valójában egy köre 12 ászanából áll és kétszer ismételjük őket a következőképen:

  1. Namaszkárászana (kilégzés) "Om mitrájé namaha" (Üdvözlet a barátnak)

  2. Ardha-csandrászana (belégzés) "Om ravajé namaha" (Üdvözlet sugárzónak)

  3. Páda-hasztászana (kilégzés) "Om szurjája namaha" (Üdvözlet az aktivitást és életerőt adományozónak)

  4. Ékapáda-praszárászana (jobb lábbal lépünk hátra) (belégzés) "Om bhánavé namaha" (Üdvözlet a megvilágosodottnak)

  5. Szantolanászana (kilégzés) "Om khagája namaha" (Üdvözlet a levegőn áthatolónak)

  6. Sasánkszana (belégzés) "Om púsné namaha" (Üdvözlet az erő adományozójának)

  7. Astángászana (kilégzés) "Om hiranja-garbhája namaha" (Üdvüzlet az aranyló kozmikus önvalónak)

  8. Bhudzsangászana (belégzés) "Om maricsájé namaha" (Üdvözlet a Nap sugarainak)

  9. Adho-mukha-svanászana (kilégzés) "Om áditjája namaha" (Üdvözlet Aditi fiának)

  10. Ékapáda-praszárászana (jobb lábbal lépünk előre) (belégzés) "Om szávitré namaha" (Üdvözlet a Nap éltető erejének, a jóságos anyának)

  11. Páda-hasztászana (kilégzés) "Om arkája namaha" (Üdvözlet a szívből tiszteltnek, a dicséretre méltónak)

  12. Urdhva-haszta-tádászana (belégzés) "Om bháskarája namaha" (Üdvözlet annak, aki a megvilágosodáshoz vezet"

Majd ugyanezt a sorozatot megismételjük, csak a kör második felében a bal lábunkkal lépünk hátra és előre. Így tehát egy teljes kör Napüdvözlet 24 gyakorlatból áll. A Napüdvözlet videóban ezt a sorozatot megtanulhatod velem, de sok másik videóban is találkozhatsz vele, hiszen nagyon gyakran bemelegítésként, vagy a bemelegítés részeként használjuk.


Ha egy nap csak a Napüdvözletből csinálunk meg néhány kört, már az is nagyon sok energiával képes feltölteni bennünket. A legjobb időpont a gyakorlásra a napkelte és a napnyugta. Az elején érdemes egy rövid ráhangolódással felkészülni. Végezzük a Nappal szemben állva. Az első kör lazább, majd egyre mélyítjük az ászanákat. Először a spontán légzésünkkel végezzük, majd térjünk át a teljes jógalégzésre. Ha már gyakorlottak leszünk a Napüdvözlet végzésében, használhatjuk az Ujjayi (győzedelmes) légzést is.


Kezdjük a gyakorlatsort 3 körrel, idővel pedig emeljük a körök számát egészen 21-ig. Ennyi kör végzését javasolja a tradíció. Egyes napokon (pl Napfurdoló, Újév) 108 kört is szoktunk végezni belőle, de ehhez fel kell készülni.

Először fókuszáljunk az ászanák helyes kivitelezésére, majd következhet a légzés megtanulása (melyik ászanánál lélegzünk ki, és melyiknél be, lásd fent).


Mindegyik ászanához tartozik egy-egy mantra is. Idővel ezeket is tanuljuk meg hozzá, hogy teljes legyen a Napüdvözletünk (fent írtam le a mantrákat kiejtés szerint). A mantrákat már csak akkor kezdjük el vibrálni, ha az ászanák és a légzés erőlködés nélkül tökéletesen mennek.

A kezdés előtt mondjuk el a következő mantrát:


"Hiranmajéna pátréna szatjaszjápihitam mukham

tat tvam púsanm apávrinu szatja-dharmája dristajé

om srí-szávitri-szúrja-nárájanája namaha"


"Óh, Uram, minden élő fenntartója! Valódi arcodat kápráztató sugárzásod takarja el. Kérlek, távolítsd el e leplet, s tárd fel Magad tiszta híved előtt! Tiszteletteljes hódolatomat ajánlom Szúrja-Nárájanának, a Nap inkarnációjának."


A Napüdvözlet ütemét a gyakorló légzésének tempója határozza meg. Egy légzés egy ászana. Egyes tradíciókban az sem gyakori, hogy légzésszünetet tartanak, míg másikban egy ászana alatt duplázódik a légzés. A Napüdvözlet dinamikája rugalmasan változtatható. Tehát a tempó lehet lassabb vagy gyorsabb egyaránt. A kitartás hossza is változtatható, akár több légzésig ki lehet tartani az egyes ászanákat.


Gyere tarts velem a 12 lépéses "Napüdvözlet" videóban: három teljes kört csinálunk meg együtt! Hamarosan pedig megtanulunk másféle Napüdvözleteket is. Figyeld az oldalt az új tartalmakért!


Találkozunk a jógamatracon! :)


Olasz Szilvia

Vaisnava jógamester


2023.12.02.








Komentáře


bottom of page