top of page

Útmutató a jógaeszközökhöz



A leggyakrabban használt jógaeszközök a jógaszőnyeg, a jógatégla, a jógaheveder, pléd, meditációs párna vagy pad (fából). Ezeken túl még számtalan eszközt használhatunk: széket (kifejezetten fejenálláshoz is lehet kapni), blokkot, jógakereket, jógatörölközőt, hengerpárnát, éket, jógazoknit stb.


Mondanom sem kell, hogy a régi időkben egy jóginak semmi ilyesmire nem volt szüksége ahhoz, hogy ászanákat gyakoroljon. Manapság az emberek teste azonban kevésbé alkalmas arra, hogy a jóga-ászanákat sérülés nélkül (főleg kezdetben) elvégezze.


A jógaeszközöket egyes tradíciók még a haladó gyakorlóknak is ajánlják, mások viszont kevés eszközt használnak.


A jógaeszközök tehát arra hivatottak, hogy az emberek az ászanákat a lehető legnagyobb biztonságban, sérülés/izomhúzódás nélkül gyakorolhassák.


A jógaeszközök a végtagok és a testrészek "meghosszabbítását" és "alátámasztását" szolgálják. Például egy előrehajlásban ne erőltessük túl magunkat azzal, hogy letegyük a kezünket a talajra (ha még nem megy könnyedén), hanem tegyünk a kezeink alá jógatéglát. Az eszközök használatát meg kell tanulni. Ha helytelenül használjuk, bizony ugyanolyan károkat tud okozni, mintha nem használnánk, holott szükséges volna. A Jóga ABC videóinkban mutatjuk be a jógaeszközök helyes használatát.



JÓGAMATRAC

Számtalan színű, mintázatú jógamatracot találhatunk az üzletekben és webshopokban. Van többféle vastagságú, szélességű, textúrájú, anyagú. Másfélét ajánlanak otthonra, és másfélét az utazáshoz. Ekkora választékból mindenki kiválaszthatja a legjobbat a számára legfontosabb szempontok alapján. Vásárlás előtt tegyük fel magunknak a kérdéseket:

  • Mennyit fogjuk használni? Naponta, vagy havonta?

  • Szeretnénk ha vastagabb lenne az átlagnál? (pl térdelő gyakorlatoknál van akinek ez fontos szempont mert érzékeny a térde...)

  • Mennyire vagyunk izzadékonyak? (pl ha a tenyerünk vagy talpunk nagyon izzad, akkor olyat válasszunk amely kifejezetten jól tapad és akár el is vezeti a nedvességet) Vannak már 100%textil matracok is.

  • Melyik jógairányzatot gyakoroljuk a leginkább? (más a tömörsége a statikus gyakorlatokra készült szőnyegnek és más a dinamikusé)


Nem könnyű kiválasztani a nagy kínálatban az első matracunkat, így a fenti szempontok alapján keressük a számunkra legfontosabb tulajdonság szerint. Szerencsére a szakáruházak tudnak segíteni a választásban, ha bizonytalanok vagyunk.


Megjegyzés: a polifoam sajnos nem nyújt kellő tapadást a kezeknek és a lábaknak, ezért az nem ideális a jógagyakorlatokhoz. A legbiztonságosabb mezitláb jógázni, mert így jobban tapad a talpunk mint zokniban, jobban meg tudjuk magunkat tartani az egyes pózokban anélkül, hogy elesnénk. Tehát a jómatracunkat kellő figyelemmel válasszuk ki, mert FŐ A BIZTONSÁG!


JÓGATÉGLA

Ha most kezdtünk el jógázni, akkor érdemes beszerezni két darab jógatéglát. Nagyon sokat segítenek a gyakorlatok többségénél. Alátámaszthatjuk vele testrészeinket, de meg is hosszabbítja a végtagjainkat ha az kell. Lehet kapni klasszikusan keményfából, és vannak már parafából (ez picit puhább), de vannak keményebb szivacsból is (habtégla). Itt említsük meg a jógablokkokat is, amelyek picit nagyobb felülettel rendelkeznek, mint a jógatégla és habszivacsból készülnek. Ezek nagyon jó alátámasztást biztosítanak egyes gyakorlatoknál, de nem tudnak olyan magasan alátámasztást nyújtani, mint a téglák.

Ha nem terveztél jógatéglát venni, akkor helyettesítheted egy vagy több vastagabb könyvvel. Fontos azonban, hogy ezek a könyvek véletlen se valamilyen szentírások legyenek!


HEVEDER

A jógahevederek általában egy vagy két karikával vannak ellátva az egyik végüknél, hogy hurkot is lehessen belőlük készíteni. Ez például hasznos akkor is, ha a lábfejünket kell magunk felé húzni egy olyan testhelyzetben amikor még nem érjük el a kezünkkel. De akkor is segítséget nyújt, ha kontakt (párban) gyakorlásnál megmutatjuk egymásnak a nyújtózás irányát. Összeköthetjük vele a lábunkat, hogy ne nyíljon szét, vagy a karunkat, hogy ne csússzon szét egy adott gyakorlatnál. Ezeken kívül még sok más funkciót is betölthetnek a gyakorlat célja szerint. Ha nincs jógahevedered, használj helyette egy derékszíjat, kendőt, vagy egy nem túl nyúlós sálat.


PLÉDEK

Nem csak az óra végén a relaxáción takarózhatunk be vele, de jól jöhet egy pléd jógázás közben, ha például érzékeny a térdünk. Ez esetben térdelő gyakorlatoknál érdemes az egész lábszár alá elhelyezni, úgy, hogy csak a lábfejek lógjanak le róla. Ám érdemes plédet használni akkor is, ha gyertya póznál megemelkedik a vállunk a talajtól. Összegöngyölt pléd kényelmessé teheti a sarokülést és rá is fekhetünk a gerincünk teljes hosszán, vagy pedig keresztbe a lapockák alá, így megnyitja a mellkast és kellemsen pihenhetünk rajta. A Jóga ABC videókban ezt is megmutajuk.


HENGERPÁRNÁK, MEDITÁCIÓS PÁRNÁK

Ezek az eszközök általában valamilyen növényi rész töltelékkel (tönköly, meggymag stb) és légáteresztő puha anyagból készülnek. A hengerpárnák hasonló funkciót töltenek be mint a fentebb írt összetekert plédek, bár ezek nem nyomódnak össze olyan laposra mintha pléd lenne egy nehezebb testrészünk alatt, mint például a medencénk. Szóval vannak gyakorlatok, amiknél kifejezetten hasznos egy hengerpárna.


A meditációs párnák kényelmes alátámasztása a medencénknek ha hosszasan ülünk a talajon, például ráhangolódásnál, légzőgyakorlatok végzése alatt, vagy meditáció közben.



EGYÉB JÓGAESZKÖZÖK

A fent sorolt jógaeszközökön kívül, még számtalan mást is kínálnak az üzletek. Ki-ki saját céljai alapján döntheti el, hogy szüksége van e rájuk avagy sem. Ha például célunk, hogy a homorításokban gyorsabban fejlődjünk, segítségünkre lehet a jógakerék. Vagy, ha a fejenállást nem tudjuk gyakorolni valamilyen egészségügyi probléma miatt (pl a vállunk fáj), de más akadálya nem lenne, akkor a fejenálláshoz kapható fa emelvényt biztosan szeretni fogjuk. Minden esetre ne gondoljuk azt, hogy nem lehet ezek nélkül jógázni.



Összefoglalva tehát legyen egy jó jógamatracunk, amelyen biztonságban tudunk jógázni, közben nem csúszkál a kezünk és a lábunk. A többi eszközt nem feltétlenül kell megvásárolnunk, mert mindegyik helyettesíthető valamilyen otthon fellelhető tárggyal:

Jógatégla - vastagabb könyvvel

Heveder - derékszíjjal, kendővel, sállal

Pléd minden háztartásban található

Hengerpárna - pléd vagy plédek feltekerve

A többi eszközt is természetesen mindenki maga dönti el, hogy megvásárolja e, vagy sem, de mint látjuk, a jógagyakorláshoz nem feltétlenül szükségesek.



Olasz Szilvia

vaisnava jógamester


2023.12.15.



Comments


bottom of page