top of page

A Karácsony és a mentális egészség


Hogyan hathat a karácsony a lelki egészségemre?


A karácsony sokféleképpen befolyásolhatja lelki egészségünket. Ez lehet akkor, ha a karácsony az életed része, vagy ha körülötted történik. Ez az év olyan időszaka, amely gyakran extra nyomást helyez ránk.




A karácsony hatással lehet mentális egészségedre, ha:


  • Bárcsak ne kéne foglalkoznod a karácsonnyal, vagy ne találnád stresszesnek az életedben bekövetkezett egyéb események miatt magát a karácsonyt

  • Egyedül érezd magad vagy kirekesztettnek, mert mindenki más boldognak tűnik, amikor te nem vagy az

  • Frusztráltnak érzed magad mások „tökéletes” karácsonyról alkotott nézetei miatt, ha ezek eltérnek a te tapasztalataitól

  • Van ötleted, milyen legyen a karácsony, úgy érzed, hogy élvezned kell, vagy attól tartasz, hogy valami megzavarja az elképzeléseket

  • Érezd, hogy a karácsony ad valamire, amire koncentrálhatsz és amire várhatsz, és nehezedre esik, ha vége

  • Visszanézel a nehéz napokra a hátad mögött, megbánod a múlt dolgait agy esetleg a közelgő új év miatt aggódsz

  • Úgy érzed, figyelmen kívül hagynak, például ha más vallási ünnepeket ünnepelsz, amelyekre kevesebb figyelem irányul

  • Szeretnél együtt ünnepelni valakivel, aki nehézségekkel küzd

  • Mások izgalmas terveit hallgatva úgy érzed magad, mint egy idegen lény, hiszen nem terveztél hasonlóan izgalmas programokat magadnak


Ha mentális problémákkal élsz, más okok is lehetnek, amelyek miatt keménynek találod a karácsonyt. Például:

  • Mentális egészségügyi problémád megnehezítheti, hogy úgy töltsd a karácsonyt, ahogy szeretnéd.

  • Néhány karácsonyi élmény ronthatja mentális egészséged, vagy nehezebben kezelhetővé teheti. Például, ha hipomániát vagy mániát vált ki.

  • Előfordulhat, hogy nem tudsz hozzáférni a szokásosan segítő szolgáltatásokhoz, ha a karácsonyi időszakban zárva tartanak.

  • Megzavarhatják szokásos rutinjaid, ami megnehezítheti mentális egészséged kezelését.



Tippek a karácsonyi leküzdéshez:


Ha a karácsonyt az év legnehezebb időszakának találod, itt találsz néhány tippet, amelyek segítenek megbirkózni ezzel.

Különböző dolgok segíthetnek nekünk különböző időpontokban, helyzetünktől és érzéseinktől függően. Próbálj ki néhányat ezek közül az ötletek közül, és nézd meg, mi a legjobb a számodra:

Birkózz meg a pénzgondokkal

Nehéz lehet megbirkózni a karácsonyi pénzügyi nyomással. És sokunk számára a megélhetési költségek emelkedése még nehezebbé teszi a dolgunkat.

A körülményeitől függ, hogyan birkózol meg a karácsony költségeiddel. Előfordulhat, hogy ezeket a tippeket nem találod reálisnak. De segíthet néhányat kipróbálni:

  • Hozzáférés a pénzügyi támogatáshoz: Az MFB oldalán egy kalkulátor segítségével ki tudod számolni, hogy milyen segélyekre vagy támogatásokra vagy jogosult.

  • Készíts listákat, terveket vagy költségvetést:

  • Légy nyitott másokkal: Nehéz lehet pénzről beszélni. De segíthet, ha őszinte vagy másokkal. Előfordulhat, hogy megállapodhatsz a karácsonyi tervek ingyenes vagy alacsony költségű elkészítésének módjában.

  • Keress helyi ajánlatokat vagy eseményeket: A helyi szervezetek, például a jótékonysági szervezetek és a közösségi központok ingyenes vagy alacsony költségű rendezvényeket tarthatnak karácsonykor. Vagy támogatást nyújthatnak, például ajándékokkal vagy étellel.

  • Keress ingyenes vagy használt termékeket az interneten: Előfordulhat, hogy az interneten ingyenes tárgyakat találhatsz ajándékként vagy dekorációként, például akár a FaceBook Marketplacen vagy egyéb Zero Waste-s csoportban.

  • Próbáld meg kerülni a karácsonyhoz való összehasonlítást, amelyet a hirdetésekben és a közösségi médiában látsz: Ezek gyakran nem tükrözik a valóságot, és rossz érzést kelthetnek magunkban. Segíthet szünetet tartani a közösségi médiában.

  • Szeresd önmagad: A pénzzel kapcsolatos gondok nagy hatással lehetnek mentális egészségünkre. Aggodalmat, zavart vagy dühös érzést kelthetnek bennünk. És ezek befolyásolhatják az önbecsülésünket. Próbáld meg nem hibáztatni magadat a helyzetedért vagy az érzéseidért.

Vigyázz magadra

  • Légy gyengéd és türelmes magaddal: Segíthet, ha átgondolod, mi a legjobb a jólétednek karácsonykor, és fontossági sorrendbe állítod, mire van szükséged.

  • Emlékeztesd magad, hogy ez nem tart örökké: Beállíthatsz egy „kezdés” és „befejezés” időpontot annak, amit karácsonynak tekintesz.

  • Állítsd be a határaid: Próbálj meg nemet mondani azokra a dolgokra, amelyek nem hasznosak számodra.

  • Hagyd magad megtapasztalni saját érzéseidet: Még ha nem is egyeznek azzal, ami körülötted történik, akkor is érvényesek. Például, ha nincs kedved a karácsonyt ünnepelni, amikor mindenki másnak.

  • Szánj időt: Tegyél valamit, hogy elfelejtsd, hogy karácsony van, vagy vondd el a figyelmed. Például megnézhetsz egy filmet vagy olvashatsz egy könyvet, amely nyáron játszódik. Vagy megpróbálhatsz új készségeket elsajátítani.

  • Engedd meg magadnak a szükséges dolgokat: Például, ha valamilyen tevékenység helyett szünetet kell tartanod, vagy egy kis csendre van szükséged.

Tervezz előre

Gondold át, mi lehet nehéz számodra karácsonykor, és van-e valami, ami segíthet megbirkózni veled. Talán segít, ha ezt leírod. Például:

  • Ha valami ismeretlen helyre készülsz karácsonykor, gondold át, mire van szükséged ahhoz, hogy megbirkózhass ezekkel. Van olyan dolog, amit hozhatsz, hogy jobban érezd magad?

  • Ha fontos számodra a rutin, próbálj meg a megszokott rutinból minél többet beépíteni a karácsonyi terveidbe. Ez segíthet elkerülni, hogy túlságosan zavartnak érezd magad. Vagy lassan bevezetheted a karácsonyi tevékenységeket a rutinodba, nem pedig egyszerre.

  • Ha időnként visszaemlékezéseket, pánikrohamot vagy disszociációt tapasztalsz, jegyezd fel, mi segít ezekben a pillanatokban, és tartsd magadnál.

  • Bizonyos helyeken nagyon kényelmetlenül érezhetjük magunkat, például ha nehéz emlékeket idéznek fel. Ha lehetséges, tervezheted, hogy kevesebb időt töltesz ilyen "nehéz" helyeken, vagy egyáltalán nem mész el.

  • Gondold át, hogy valóban meg kell-e tenned dolgokat. Előfordulhat, hogy ezeket rövidebb ideig vagy más módon is is elintézheted.

  • Készíts listát azokról a szolgáltatásokról, amelyekre szükséged lehet, és ezek karácsonyi nyitvatartási idejét.

  • A gyógyszertárak a karácsonyi időszakban bizonyos napokon zárva tarthatnak. Tehát ha gyógyszert szedsz, ügyelj arra, hogy elegendő legyen az egész időszakra.

  • Ha aggódsz amiatt, hogy magányosnak vagy elszigeteltnek érzed magad ezen a karácsonyon, gondolj néhány módot az idő eltöltésére. Ez lehet például valami kreatív tevékenység vagy a természetben való időtöltés.

  • Ha kórházban vagy gondozóotthonban tartózkodsz, nézd meg, milyen tevékenységekben lehet részt venni karácsonykor.

  • Ha nem tudsz azokkal az emberekkel lenni, akiket személyesen látni szeretnél, telefon- vagy videohívást kezdeményezhetsz, hogy utolérd őket karácsony napján. Vagy próbálj meg karácsony tájékán megbeszélni egy látogatást, ha van idő, amikor találkozhattok.

  • Próbálj ki néhány új hagyományt, ha valamelyik korábbi hagyományt idén nem tartottad lehetségesnek. Például ha túl drágák, vagy túl nehézek egy gyász miatt. Ezek az új ötletek lehetnek egyszeriek, vagy a jövőben a karácsony részévé válhatnak.

  • Próbálj meg valami szépet tervezni karácsony után. Ha van mire számítani a következő évben, az igazi változást hozhat.

Menedzseld a kapcsolataidat

  • Ha mások kérdései nehezek, megpróbálhatsz előre kigondolni néhány választ.

  • Gondold át, hogyan fejezed be a nehéz beszélgetéseket. Rendben van, ha elmondod valakinek, hogy nem akarsz beszélni valamiről, vagy témát váltasz.

  • Javasolj egy tevékenységet vagy egy egyszerű módot a továbblépéshez, ha segíteni szeretnél egy nem kívánt beszélgetés befejezésében. Ez lehet például egy játék, vagy akár egy képernyőszünet, ha éppen videohívást folytatsz.

  • Beszéld meg előre a terveid. Segíthet előre megállapodni olyan dolgokban, mint például a költségvetés vagy az időzítés. Például megállapodhattok abban, hogy ebben az évben nem adtok ajándékot, vagy meghatározhattok egy meghatározott összeget, amelyet ajándékokra költötök.

  • Nem baj, ha vannak emberek, akiket nem akarsz látni karácsonykor. Ha nem tudod elkerülni, hogy időt tölts velük, próbáld meg kigondolni, hogyan tarthatsz távolságot, amíg ott vagy náluk vagy ők nálad.

Beszélgess másokkal

  • Tudasd az emberekkel, hogy küzdesz. Segíthet, ha valakivel, akiben megbízol, beszélsz arról, hogyan érzed magad.

  • Csatlakozhatsz egy online közösséghez, hogy beszélgess másokkal, akik hasonló tapasztalatokkal rendelkeznek, mint a tiéd.

  • Mondd el az embereknek, mit tehetnek, hogy segítsenek. És tudasd velük, ha van valami, amit elkerülhetnének. Például tudasd velük, hogy milyen tevékenységekben szeretne részt venni, és tudassa velük, hogyan tudnak támogatni karácsonykor. Vagy elmondhatsz nekik bármilyen témát, amelyet nehéznek találsz megvitatni, így elkerülhetik a kérdezést.

  • Nem kell igazolnod magad mások előtt. De nyomást érezhetsz, különösen, ha valaki sok kérdést tesz fel. Segíthet, ha tudatod velük, hogy bizonyos helyzetek nehezek a számodra, és elmondod nekik, mit tehetnek a segítségükre. Az is segíthet, ha elmondod nekik, hogy megérted, hogy másképp látják a dolgokat.

  • Lehet, hogy nem tudod megértetni másokkal. De próbálj emlékezni arra, hogy nem a te felelősséged meggyőzni másokat, vagy engedélyt kérni arra, hogy vigyázz magadra.

Szerezz támogatást, amennyiben szükséges

Ha küszködsz ezen a karácsonyon, érdemes lehet támaszt találni a mentális egészségéhez. Itt van egy pár alternatíva:


Vigyázzatok magatokra és legyen olyan a karácsonyotok, amilyennek ti megálmodjátok!

Comments


bottom of page