top of page

Pránájáma - azaz a légzés szabályozása


A prána, lélegzet az életenergia, a kozmikus életerő, az egész világmindenséget átjárja. A prána-szabályozásának segítségével így tehát ezt az életenergiát és kozmikus életerőt próbáljuk az irányításunk alá vonni, azért, hogy az anyagi tudatunk mentális működésével irányításunk alá vonjuk az elmét.


A légzőgyakorlatok kivitelezése során nagyon fontos a helyes testtartás (fej, nyak, hát egyenes vonalban tartása), amely elősegíti a párna szabad, és akadálymentes áramlását. A legjobb helyszín és idő a légzésgyakorlatokhoz a szabadban, tiszta friss levegőjű helyen, a kora reggeli órákban (éhgyomorra). Az alvást segítő légzőgyakorlatokat végezhetjük este, lefekvés előtt is.


Elsőként érdemes elsajátítani a Teljes jógalégzést (Mahá-yoga-pránájáma), mert ez az alapja minden más légzéstechnikának is. Amikor ezt már tökéletesen megtanultuk, elkezdhetjük gyakorolni a többi légzéstípust is. Mindig előzetesen tanulmányozzuk és vegyük komolyan az ellenjavallatokat. A légzőgyakorlatokkal kapcsolatban is tartsuk be a fokozatosság elvét: eleinte 3-5 perc gyakorlással kezdjünk, majd fokozatosan napról-napra, hétről-hétre emeljük a gyakorlás időtartamát. Próbáljunk minden nap ugyanabban az időpontban gyakorolni.


Ha szédülést, hányingert, erős izzadást tapasztalunk, akkor feltehetőleg valamit helytelenül csinálunk. Ez esetben kérjünk személyes konzultációt egy tapasztalt jógaoktatótól.

Mindig orron keresztül lélegezzünk, hacsak nem kapunk más utasítást.



A légzésünk három részből tevődik össze: kilégzés (récsaka), belégzés (púraka), légzésvisszatartás (kumbhaka). "A nagy bölcs Srí Sankarácsárja szerint a valódi kilégzés minden illúzió elménkből való kiürítését jelenti, a valódi belégzés annak az alapigazságnak a tudatosítását, hogy "Én egy transzcendentális lélek vagyok", a valódi légzésvisszatartás pedig ez utóbbi értelmünkben való folyamatos megtartását."


Az Upanisadok szerint a prána az élet és a tudatosság alapelve, melyet az igaz Önvalóval (Átman) azonosnak tekintenek. A prána a világegyetemben lévő összes lény életének lélegzete. Általa és belőle léteznek, és amikor meghalnak, egyéni lélegzetük feloldódik a kozmikus lélegzetben. A prána az Élet Kerekének tengelye. Áthatja az életadó Napot, a felhőket, a szeleket, a Földet és az anyag minden formáját. A jógi ezért a Prágában vesz menedéket.


A légzés a testünk legfontosabb életfunkciója. A légzés minden egyes sejtünkre hatással van:

  • energiát termel az izmok működéséhez, a mirigyek kiválasztásához,

  • a teljes jógalégzés pl helyreállítja a helytelen légzési szokásokat, kialakítja az élettanilag helyes gázcserét,

  • fenntartja az önálló izomzattal nem rendelkező belső szervek (máj, lép, vesék, hasnyálmirigy) keringését és anyagcseréjét,

  • megkönnyíti az ászanák helyes kivitelezését, megtartását,

  • a helyesen kivitelezett légzés hatására javul a gyomor és belek működése,

  • kifejlődik a gyakorlóban a a tudatosság,

  • megerősödnek a mellkas izmai,

  • a ritmikus, mély, nyugodt, lassú légzés még a vérnyomást is megfelelővé teszi.

Összefoglalva tehát a légzésgyakorlatok segítségével nemcsak megtanuljuk újra tisztelni az elemeket (levegő, víz, fény), amelyekkel annyira nemtörődöm módon bánunk, de segít visszatalálni a teljességbe is.



Olasz Szilvia

Vaisnava jógamester


Források:

B.K.S. Iyengar - Pránájáma új megvilágításban, Filusz-Humán Bt.

Gaura Krisna Dásza, Ranginí Dévi Dászi, Medvegy Gergely, Kapisinszky Judit - Jóga tiszta forrásból, Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola, Budapest 2019.









Comments


bottom of page