top of page

Védd a bőröd a leégéstől természetesen!

Összegyűjtöttünk néhány tippet, hogyan védheted meg a bőröd a leégés ellen.

A nap sugarai elengedhetetlenek a földi élethez, melegít bennünket, javítja, kedélyállapotunkat segíti napi ritmusunk kialakulását.

  • Lehetővé teszi bőrünkben a D vitamin előállítását, ami elengedhetetlen a kalcium csontokba való beépüléséhez.

  • A napfény hiánya csontritkuláshoz vezethet D vitamin utánpótlás nélkül.

  • A D vitamin szintézishez szükséges napozás  időtartama napi 5-10 perc.

A napsugarak negatív hatásai a bőrre:
  • Leégést, azaz bőrgyulladást okozhat: Az UVB sugárzás felelős a bőrégésért.

  • Minden leégés növeli a bőrrák kialakulásának esélyét.

  • Foto-allergiás es foto-toxikus reakciók: (Foto-dermatitis) A szervezetbe került egyes anyagok (fényérzékenyítő gyógyszerek…) vagy a bőrrel érintkező készítmények (parfümök, fertőtlenítők, festékek, egyes növények…) UV sugárzás hatására bőrgyulladást válthatnak ki. Ilyenkor a bőr nagyon érzékennyé válik az UV sugárzással szemben.

  • A bőr öregedése (photo-ageing): A napfény vagy a mesterséges UV lámpák (szolárium, kvarclámpák) által kibocsájtott, elsősorban a bőrbe melyen behatoló UVA sugarak elősegítik a bőr öregedését. A bőr veszít rugalmasságából, sajátos módon megereszkedik, merevvé válik és pigment foltok jelennek meg rajta.

  • Bőrrák: Az UV bőrre gyakorolt hatásának legsúlyosabb késői következménye a bőrdaganatok kialakulása. (A rosszindulatú bőrdaganatok az összes daganatos megbetegedés 30 %-át a melanóma pedig 2%-át teszi ki.) Bizonyos szempontból mindenki veszélyeztetett, azonban fokozott kockázatot jelentenek a következő tényezők:

                 • Leégések, főként gyermekkorban. Krónikus, ill. akut fényártalom.

                 • Szolárium használata.

                 • Bőrrák előfordulása a családban.

                 • 1 foto típus (nagyon érzékeny világos bőr, sok szeplő, vörös haj, mindig leég, nem barnul) + gyerekek.

                 • Több mint 30 különböző méretű, formájú es színű, vagy szabálytalan anyajeggyel rendelkezik.

                 • Az életkor növekedésével a kockázat is nő.


FONTOS A BŐRVÉDELEM!

A kakaóvaj hidratáló és nyugtató hatása közismert, azt azonban kevesen tudják, hogy fényvédő hatással is bír. Ugyan nem veheti fel a versenyt a kész, magas faktorszámú naptejekkel, de a hétköznapokban elegendő védelmet nyújthat.


Növényi olajok közül pedig nem a kakaóvaj az egyetlen, ami a nap káros sugaraival szemben bevethető. Az olívaolaj, a kókuszolaj, a repceolaj, a szőlőmagolaj vagy a napraforgóolaj­ ­– extra szűz formában – pont ugyanígy hasznosítható, igaz, lényegesen drágábbak, mint a kakaóvajas megoldás.


Leégés ellen a magas antioxidáns tartalmú ételek- és italok is hatékonyak ­– gránátalmát, avokádót, zöld teát érdemes fogyasztani –, de ezeket mindenképpen érdemes antioxidáns tartalmú étrend kiegészítőkkel is támogatni, hogy tényleg kiszűrjék a káros sugarakat.


További védelem:

Ne feledd, hogy a nap elleni védekezésben az öltözködés is segítséget nyújt. Egy széles karimájú kalappal az arc és a nyak bőre védhető, de a fehér ruhák fényvisszaverő hatását is érdemes kihasználni.


Ha érzékeny bőröd, vagy idegenkedsz a bolti napozó krémektől, íme egy recept, amelyet te is elkészíthetsz:

Egy nagyobb üvegedénybe vagy tiszta befőttes üvegbe tegyél bele két evőkanál cink-oxidot ­– ezt natúrkozmetikai és bioboltokban lehet kapni –, fél csésze olívaolajat, fél csésze kókuszolajat és negyed csésze méhviaszt, majd az üveget egy közepes serpenyőbe állítsd bele, és engedj alá vizet. Pici lángon kezd el melegíteni, és addig tartsd a tűzhelyen, míg a cink-oxid olvadni kezd. Közben többször keverd meg, hogy az alapanyagok biztosan elegyedjenek, majd ha kész, töltsd ki az egészet egy tiszta tégelybe. A fényvédő körülbelül fél évig eláll. Nem annyira hatékony, mint a bolti fényvédők, de ha nem tartózkodsz a napon órákig, jó szolgálatot tesz.


7 FONTOS tanács

  1.  Egy éves kor alatti gyermeket direkt napfényhatás nem érheti. Egy éves kor felett kenjük be erős fényvédő készítménnyel, mindig legyen rajtuk trikó és sapka.

  2.  11 és 15 óra között, mikor a legintenzívebb a napsugárzás kerüld a napon tartózkodást, ill. előtte es utána se tartózkodj a napon egyszerre fél-egy óránál többet.

  3.  Ne napozz illatosító anyagot tartalmazó termek használata után, mert allergiát okozhat.

  4.  Felhős időben is védd magad az UV sugárzástól, mert a felhők a napsugaraknak csak egy részét szűrik ki.

  5.  Autóban is védd magad, mert az üveg nem szűri az UV sugarakat.

  6.  Használj olyan erős fényvédőt, amely az UVA es UVB sugárzástól egyaránt véd. Ne feledd, ezek használata sem helyettesíti a napozáshoz szükséges óvintézkedéseket.

  7.  Napozás után használj napozás utáni testápolót.


Napozókrémek vásárlása esetén kerüld azokat a termékeket, amelyek tartalmaznak titánium-dioxidot, octocrylene és/vagy butil-metoxidibenzoilmetánt. Ezek az anyagok rákkeltő vagy allergizáló hatásúak.


Csodás nyarat kívánunk!

YogArena®

Comments


bottom of page